تست مایع خنک کننده خودرو - اصفهان تخشا

سه نکته درباره تست مایع خنک کننده خودرو

سه نکته درباره تست مایع خنک کننده که بهتر است تکنسین ها بدانند :

اگر مایع خنک کننده در یک سال گذشته یا در سی هزار کیلومترگذشته تعویض نشده است، تست مایع خنک کننده باید در اولویت قرار گیرد. چندین روش برای تست کیفیت مایع خنک کننده وجود دارد که شما باید بررسی کنید:

  • مایع خنک کننده تمیز باشد.
  • به اندازه‌ کافی مایع خنک کننده در موتور وجود داشته باشد.
  • میزان حفاظت کنندگی مایع خنک کننده مناسب باشد (بیش از اندازه با آب رقیق نشده باشد).

تکنسین ها تمیز بودن و سطح مایع خنک کننده را می‌توانند به صورت چشمی بررسی نمایند. بررسی میزان حافظت کنندگی مایع خنک کننده کمی پیچیده تراست. معمولا تکنسین‌ها از روش‌های زیر برای بررسی میزان حفاظت کنندگی مایع خنک کننده استفاده می‌کنند:

۱. کاغذ لیتموس: با استفاده از نوارهایی که pH مایع خنک کننده را اندازه‌گیری می‌کند می‌توانید ببیند ترکیب آب/ ضدیخ همچنان ایده‌ال است یا خیر.

۲. رفرکتومتر (شکست سنج): وسیله‌ای است دستی و کوچک که غلظت ضدیخ در مایع خنک کننده را اندازه‌گیری می‌کند. این کار با خواندن میزان نورتابشی در مایع خنک کننده انجام می‌شود.

چند نکته در مورد روش های رایج تست مایع خنک کننده وجود دارد که باید همواره به خاطر داشته باشید.

۱. کاغذ لیتموس اطلاعات کاملی به شما نمی‌دهد

اگرچه کاغذ لیتموس می‌تواند میزان اسیدی بودن مایع خنک کننده را به شما بگوید، اما اطلاعات دیگری به شما نمی‌دهد. وقتی شما مایع خنک کننده را با کاغذ لیتموس تست می‌کنید، متوجه خواهید شد که آیا میزان ترکیب آب/ ضدیخ درست است!؟ در حالی که شما نخواهید فهمید آیا مایع خنک کننده توانایی جلوگیری از فرسایش را از دست داده، یا با چیز دیگری آلوده شده است یا خیر.

۲. رفرکتومتر ها همیشه دقیق نیستند

رفرکتومترها ساده به نظر می‌رسند اما همیشه دقیق و آسان در بکار گیری نیستند. به عنوان مثال اگر مایع خنک کننده کثیف باشد ممکن است رفرکتومتر عدد درستی را نشان ندهد. خاک یا سایر آلودگی‌ها ممکن است نشان دهند که مخلوط خنک کننده به اندازه کافی ضدیخ دارد در حالی که واقعیت اینطور نباشد.

۳. هر دو روش محدود هستند

کاغذ لیتموس و رفرکتومتر هر دو محدود هستند. این‌ها نمی‌توانند به طور دقیق میزان مقاوت در برابر خوردگی، ظرفیت گرمایی و دیگر موارد را بسنجند. همچنین اگر مایع خنک کننده درستی در موتور شما باشد نمیتوانند تشخیص دهند.

هنگام تردید، سیستم خنک کننده را بشورید.

گاهی پس از بررسی و تست مایع خنک کننده ممکن است فکر کنید بخاطر عمر مایع خنک کننده یا مولفه‌های دیگر بهتر است تعویض شود. اگر این چنین است ایده خوبی به نظر می‌رسد. پیشگیری بهتر از درمان است. یک خنک کننده نامرغوب می‌تواند:

  • باعث ایجاد فرسایش در واترپمپ، رادیاتور، شلنگها و موارد دیگری شود.
  • موتور را بیش از حد گرم کند.
  • در آب و هوای سرد موتور را در معرض یخ زدگی قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری :
چقدر این مقاله رو دوست داشتید؟
5/5