عمر مفید واتر پمپ - اصفهان تخشا

عمر مفید واتر پمپ

نادیده گرفتن قطعات کوچک روی موتور خودرو اغلب آسان است، اما این قطعات اغلب برخی از مهم‌ترین قطعات برای کارکرد صحیح همه چیز هستند. در مورد خنک نگه داشتن موتور، پمپ آب بخشی موثر و جدایی ناپذیر از فرآیند است. اما چقدر می توان انتظار داشت که دوام بیاورد؟ بنابراین سوال این است که عمر مفید واتر پمپ چقدر است؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را دقیق تر مورد بررسی قرار دهیم.

طول عمر مورد انتظار یک واترپمپ 60000 مایل تا 90000 مایل است، اما بسیاری از آنها می توانند بیشتر از آن دوام بیاورند. معمولاً هنگامی که ماشین شما به 100000 مایل مطلوب رسید، می توانید به زودی برای تعویض واترپمپ برنامه ریزی کنید. گاهی اوقات این قطعه سیستم خنک‌کننده به شما علائمی مبنی بر نیاز به تعویض می دهد. 

عملکرد واتر پمپ برای موتور خودرو

واترپمپ استفاده مداوم در داخل موتور را تحمل می کند و به موتور اجازه می دهد گرمای شدید حاصل از احتراق داخلی را تحمل کند. هنگامی که موتور شما روشن است، پمپ آب مایع خنک‌کننده یا ضد یخ را در سرسیلندر و بلوک موتور به گردش در می آورد تا موتور خنک شود.

پس از عبور مایع خنک‌کننده از موتور، دوباره به داخل رادیاتور فرستاده می شود تا قبل از ورود مجدد به موتور خنک شود. در صورتی که راننده هستید داشتن اطلاعات کامل در مورد قطعات خودرو میتوانید برای شما بسیار مفید باشد، برای کسب اطلاعات کامل حتما مقاله واتر پمپ چیست و چه وظیفه ای دارد را مطالعه کنید.

واتر پمپ چقدر عمر می‌کند؟

وقتی صحبت از طول عمر مفید واتر پمپ می شود، در واقع  می توان گفت که انواع مدل های مرغوب این محصول، تمایل به ماندگاری طولانی دارند. توصیه می شود که واترپمپ موتور شما در هنگام سرویس تسمه تایم تعویض شود. واترپمپ ها توسط تسمه تایم یا یک تسمه محرک جانبی به حرکت در می آیند که یک قرقره را در خارج از پمپ می چرخاند و پروانه داخلی را می چرخاند. 

درمدل های مختلف ماشین، این تسمه‌ها می‌توانند بین 60،000 تا 90،000 مایل (96،561 تا 144،841 کیلومتر) دوام بیاورند، بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید که واترپمپ شما نیز در این مدت طول بکشد. البته، برخی از واترپمپ ها ممکن است چندان دوام نداشته باشند، اما سازندگان تلاش می کنند تا اطمینان حاصل کنند که واترپمپ های طولانی مدت به دلیل تاثیرات منفی بر روی موتور در صورت خرابی، کار می کنند.

برای جلوگیری از مواجه شدن با مشکل خرابی واترپمپ، چند علامت هشدار دهنده وجود دارد که می توانید به دنبال آنها باشید. اولین مورد این است که مایع خنک‌کننده از اطراف واتر پمپ نشت کند. سوراخ‌هایی که روی بدنه واتر پمپ قرار دارند، در صورت از کار افتادن پمپ، مایع خنک‌کننده را نشت می‌کنند. پرچم قرمز دوم در صورتی است که واتر پمپ بیش از حد معمول سر و صدای اضافی تولید کند. این ممکن است از یک پروانه معیوب یا پروانه ای باشد که دیگر به درستی به محور محرک آن متصل نیست.

بعید است که شما مجبور باشید مشکلات واتر پمپ ماشین را خودتان تشخیص دهید، اما فقط به یاد داشته باشید که وقتی سازنده ماشین توصیه می کند تسمه تایم را تعویض کنید، همیشه ایده خوبی است که واترپمپ خود را تعویض کنید. برای افزایش طول واترپمپ و جلوگیری از هزینه های زیادی ناشی از آن حتما مقاله علائم خرابی واتر پمپ را مطالعه فرمایید.

چه عواملی عمر واترپمپ را کاهش می دهد؟

عوامل متعددی می تواند عمر مفید واتر پمپ را کاهش دهد. از جمله این موارد می توان به خوردگی داخلی در سیستم خنک‌کننده (سیستم خنک‌کننده فراموش شده قدیمی که فرسوده شده و باید تعویض می شد) و همچنین سایش حفره (که می تواند در برخی از واتر پمپ هایی که دارای پروانه های پلاستیکی هستند مشکل ساز باشد) است.

محور پمپ توسط یاتاقان ها پشتیبانی می شود و معمولاً یک مهر و موم سرامیکی در اطراف شفت وجود دارد. ضد یخ حاوی روان‌کننده هایی برای یاتاقان شفت و همچنین بازدارنده های خوردگی برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی داخلی است.

اما این افزودنی ها در نهایت به مرور زمان فرسوده می شوند. اگر مایع خنک‌کننده فرسوده یا کثیف باشد، عمر یاتاقان‌ها و مهر و موم‌های واترپمپ و همچنین سایر اجزای سیستم خنک‌کننده را کاهش می‌دهد. یک واترپمپ با یاتاقان‌های خراب ممکن است هنگام چرخش صدا ایجاد کند و یا تکان بخورد. اگر وقتی موتور خاموش است قرقره پمپ با دست به طرفین تکان داده شود، نباید هیچ بازی یا حرکتی در محور پمپ وجود داشته باشد.

نشت مایع خنک‌کننده از سوراخ هواکش روی محفظه به این معنی است که مهر و موم شفت از کار افتاده است و پمپ باید تعویض شود. اگر موتوری بیش از حد گرم شده است، اما سطح مایع خنک‌کننده پر است و هیچ نشانه‌ای از نشتی مایع خنک‌کننده از بیرون یا داخلی وجود ندارد (مانند واشر خرابی سر)، ممکن است مشکل از پروانه واتر پمپ باشد.

پروانه های فولادی می توانند زنگ بزنند یا حتی از شفت جدا شوند. پروانه های پلاستیکی می توانند فرسایش یافته و فرسوده شوند و توانایی پمپ در گردش مایع خنک‌کننده را کاهش دهند. در هر صورت، پمپی که خیلی خوب پمپاژ نمی‌کند باید تعویض شود.

سایر مواردی که مشتری ممکن است هنگام تعویض پمپ آب به آن نیاز داشته باشد شامل واشر، مایع خنک‌کننده، ترموستات (توصیه می شود در صورت گرم شدن موتور) و تسمه تایم OHC جدید یا تسمه سرپانتین در صورتی که موتور مایل های زیادی روی آن باشد و پمپ آب باشد. توسط تسمه تایم یا تسمه سرپانتین هدایت می شود. تمام شیلنگ های سیستم خنک‌کننده نیز باید بازرسی و در صورت بیش از 10 سال تعویض شوند.

بیشتربخوانید: انواع بلبرینگ واتر پمپ

خرید و قطعات انواع کامیون از شرکت اصفهان تخشا

شرکت اصفهان تخشا یکی از تولیدکنندگان برتر در زمینه ساخت قطعات یدکی ماشین سنگین است. شما می‌توانید واترپمپ‌های کامیون این شرکت را با بهترین کیفیت ساخت و متریال خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه خرید واتر پمپ کامیون مراجعه کنید.

شما می‌توانید برای خرید قطعات انواع کامیون از شرکت اصفهان تخشا به وبسایت این شرکت مراجعه کنید و در میان انواع قطعات تولیدی این شرکت؛ محصول مورد نیاز خود را خریداری کنید. برای دریافت مشاوره رایگان برای خرید قطعات ماشین سنگین اصفهان تخشا از طریق شماره  ۰۳۱۳۳۲۰۴۷۴۵ با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

واترپمپ خودرو چقدر باید دوام بیاورد؟

طول عمر بیشتر واترپمپ تجهیزات اصلی باید 100000 مایل یا بیشتر باشد. با این حال، برخی از واترپمپ های جایگزین ارزان قیمت ممکن است 30000 مایل قبل از شروع نشت دوام نداشته باشند. به همین دلیل است که اگر واترپمپ قدیمی مشتری ماشین را دچار مشکل کرده است، باید یک واترپمپ جایگزین با کیفیت بالا را توصیه کنید.

 دلایل خرابی واتر پمپ چیست؟

1- یخ‌زدگی آب درون موتور
2- زنگ‌زدگی پره‌های داخلی واتر پمپ
3- وجود خوردگی در دنده و قسمت‌های دیگر
4- نبود ضدیخ در سیستم خنک‌کننده خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری :
چقدر این مقاله رو دوست داشتید؟
5/5