تفاوت دینام و ژنراتور - اصفهان تخشا

تفاوت دینام و ژنراتور

پیش از این، باتری‌ها اولین باتری‌هایی بودند که تولید برق را تسهیل می‌کردند، اما زمانی که دانشمندان برای بررسی قابلیت اطمینان باطری آزمایش کردند، متوجه شدند که باتری‌ها برای استفاده روزمره انسان گران قیمت هستند.

تفاوت دینام و ژنراتور در این است که ژنراتور منبع جریان جایگزین را تولید می‌کند در حالی که از طرف دیگر دستگاهی که منبع جریان مستقیم را تولید می‌کند به نام دینام ( Dynamo ) شناخته می‌شود. هر دوی آنها به تامین برق کافی برای تمام وسایل الکتریکی متصل به آنها کمک می‌کنند.

ژنراتور یک دستگاه الکتریکی است که جریان جایگزین تولید می‌کند. ژنراتور بیشتر به تامین جریان به وسایل مختلف دیگری که روی برق کار می‌کنند، کمک می‌کند.

توان خروجی با برد وسیع، مصرف سوخت چندگانه، قابلیت حمل و نقل از جمله ویژگی‌های ژنراتور است. ژنراتور به عنوان ستون فقرات برای تامین برق بدون وقفه عمل می‌کند.

دینام یک وسیله الکتریکی است که جریان مستقیم تولید می‌کند. از سه جزء استاتور، آرمیچر و کموتاتور تشکیل شده است که به کارکرد آن کمک می‌کند.

دینام اولین ژنراتور در کار نیز نامیده می‌شود که تامین برق مداوم را تامین می‌کند. با این حال، قبلا به عنوان یک ژنراتور نیز شناخته می‌شد. 

پارامتر مقایسهژنراتوردینام
تعریفژنراتور دستگاهی است که جریان جایگزین تولید می‌کند.دینام دستگاهی است که جریان مستقیم تولید می‌کند.
تامین جریانجریان متناوبجریان مستقیم
تبدیل انرژیانرژی مکانیکی به انرژی الکتریکیانرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی
اصل کاراصل فارادیاصل تولید القای پویا
محدوده چرخش در دقیقه (RPM)پشتیبانی از 1800-3600 RPMپشتیبانی از 1000-2000 RPM
موارد کابردنیروگاه، وسایل نقلیه، ژنراتورهای الکتریکی با نیروی انسانی، اندازه گیری مکانیکی نیروگاهبرنامه‌های کاربردی کم مصرف، ساعت، رادیو، چراغ قوه‌های دستی، تجهیزات با نیروی انسانی

ژنراتور چیست؟

ژنراتور - اصفهان تخشا

ژنراتور یک وسیله الکتریکی است که با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی از طریق فرآیند الکترومغناطیس، جریان جایگزین تولید می‌کند.

در دهه 1820 توسط مایکل فارادی و جوزف هنری اختراع شد و توسط دیگران توسعه یافت. 

به طور کلی از یک روتور ( بخش چرخان ماشین ) و استاتور ( قسمت ثابت اطراف روتور ) تشکیل شده است.

ژنراتور بر اساس اصل فارادی تحت قانون القای الکترومغناطیسی کار می‌کند که در آن یک سیم پیچ رسانا ساخته شده از مس به سرعت از طریق روتور می‌چرخد.

بین آهنربای دائمی که از یک طرف به یک حلقه و از طرف دیگر به یک طرف دیگر از کموتاتور متصل است. به همین دلیل جریان خروجی را در جهت موج مانند یا به روشی متناوب می‌سازد.

به عنوان جریان جایگزین شناخته می‌شود. به ترتیب ذکر شده، یک ژنراتور کار می‌کند.

دو نوع ژنراتور وجود دارد، ژنراتور AC که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی متناوب تبدیل می‌کند و ژنراتور DC که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی مستقیم تبدیل می‌کند.

طراحی ژنراتور به لطف تحقیقات در این زمینه به دلیل محبوبیت مداوم آن همچنان در حال بهبود است. برخی از ژنراتورهای تخصصی، ژنراتور هم قطبی هستند.

ژنراتور القایی، ژنراتور الکتریکی خطی و برخی دیگر.

دینام چیست؟

دینام - اصفهان تخشا

کلمه دینام توسط مایکل فارادی در سال 1831 ابداع شد در حالی که اولین دینام در سال 1832 توسط هیپولیت پیکسی فرانسوی اختراع شد.

دینام یک وسیله الکتریکی است که با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی از طریق فرآیند الکترومغناطیس جریان مستقیم تولید می‌کند. برای آشنایی و شناخت بیشتر دینام، مقاله آلترناتور چیست؟ را بخوانید.

اصل تولید القای دینامیکی تحت قانون القای الکترومغناطیسی باعث می‌شود دینام به درستی کار کند. 

مکانیسم کار دینام به این صورت است که بین یک آهنربای دائمی، نیروی مغناطیسی خاصی وجود دارد که به عنوان شار مغناطیسی شناخته می‌شود که در آن یک سیم مسی به نام سیم پیچ به چرخش ادامه می‌دهد.

ممکن است به دلیل جاذبه بین دو قطب مخالف آهنربا یا هرگونه دخالت انسان باشد. این سیم پیچ به یک کموتاتور وصل می‌شود که در کنار آن یک برس وجود دارد.

این برس ممکن است بیشتر به هر جسمی که به برق نیاز دارد متصل شود. 

جریان تولید شده در اینجا به عنوان جریان القایی شناخته می‌شود که از طریق شار مغناطیسی قطع می‌شود و این عمل را می‌توان از طریق نوسانات رخ داده در گالوانومتر مشاهده کرد.

خروجی تولید شده به عنوان جریان مستقیم شناخته می‌شود که مکانیسم کار یک دینام را بیان می‌کند. 

با این حال، از آنجایی که دینام جریان مستقیم را تأمین می‌کرد، باید در نزدیکی جسم قرار می‌گرفت و به همین دلیل در آستانه انقراض قرار گرفت. آیا می‌دانید تفاوت دینام و آلترناتور در چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تفاوت دینام با آلترناتور را مطالعه کنید.

تفاوت‌های اصلی بین ژنراتور و دینام

1- ژنراتور و دینام هر دو به تولید برق کمک می‌کنند، اما تفاوت‌های خاصی بین آنها وجود دارد. برای آگاهی از نحوه تولید برق خودرو، مقاله سیستم برق خودرو چگونه کار می‌کند؟ را بخوانید.

2- ژنراتور با تولید جریان متناوب سر و کار دارد و جهت آن را به طور مداوم تغییر می‌دهد. از سوی دیگر، دینام با تولید جریان مستقیم سروکار دارد، بنابراین در یک جهت ثابت جریان دارد.

3- ژنراتور انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند، در حالی که دینام انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند.

4- ژنراتور بر اساس اصل فارادی کار می‌کند در حالی که دینام بر اساس اصل تولید القای دینامیکی، هر دو تحت قانون القای الکترومغناطیسی کار می‌کند.

5- ژنراتورها محدوده چرخش در دقیقه بین 1800-3600 را پشتیبانی می‌کنند در حالی که بین 1000-2000 محدوده چرخش در دقیقه Dynamo است.

6- استفاده از ژنراتور را می توان در نیروگاه، وسایل نقلیه، ژنراتورهای الکتریکی با نیروی انسانی، اندازه گیری مکانیکی مشاهده کرد، حالی که نیروگاه، برنامه های کاربردی کم مصرف، ساعت، رادیو، چراغ قوه های دستی، تجهیزات با نیروی انسانی استفاده از دینام را تسهیل می‌کند.

خرید و قطعات انواع کامیون از شرکت اصفهان تخشا

شرکت اصفهان تخشا یکی از تولیدکنندگان برتر در زمینه ساخت قطعات یدکی ماشین سنگین است. شما می‌توانید واترپمپ‌، درب دینام کامیون و محصولات دیگر این شرکت را، با بهترین کیفیت ساخت و متریال خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید.

شما می‌توانید برای خرید قطعات انواع کامیون از شرکت اصفهان تخشا به وبسایت این شرکت مراجعه کنید و در میان انواع قطعات تولیدی این شرکت؛ محصول مورد نیاز خود را خریداری کنید. برای دریافت مشاوره رایگان برای خرید قطعات ماشین سنگین اصفهان تخشا از طریق شماره  ۰۳۱۳۳۲۰۴۷۴۵ با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری :
چقدر این مقاله رو دوست داشتید؟
5/5