انواع بلبرینگ واتر پمپ - اصفهان تخشا

انواع بلبرینگ واتر پمپ

بلبرینگ های مخصوص واتر پمپ که در ساختار  آن ها استفاده می شوند، وظیفه خنک کردن موتور خودرو را با به گردش درآوردن آب برعهده دارد. یاتاقان‌‎های واتر پمپ باید عملکرد آب بندی و مقاومت عالی در برابر حرارت و زنگ زدگی داشته باشند تا عمر طولانی تری برای محصول به ارمغان آورند. در ادامه با انواع بلبرینگ واتر پمپ بیشتر آشنا خواهیم شد، بنابراین با ما همراه باشید.

از بلبرینگ واترپمپ چه می‌دانید؟

بلبرینگ واترپمپ وسیله ای است که برای پشتیبانی از انتهای محور پروانه واترپمپ استفاده می شود. یاتاقان واترپمپ  که به طور ایمن در اطراف محور پروانه و محکم در محفظه واترپمپ  قرار می گیرد، به گونه ای طراحی شده است که در برابر فشار و بار وارد شده بر محور واترپمپ توسط سیستم محرک تسمه لوازم جانبی موتور مقاومت کند.

در بسیاری از موارد، یاتاقان واترپمپ با انجام وظیفه مضاعف به عنوان آب بند برای جلوگیری از نشت مایع خنک‌کننده از محفظه پمپ آب عمل می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله واتر پمپ چیست و چه وظیفه ای دارد را مطالعه کنید.

علامت خرابی بلبرینگ واتر پمپ ممکن است انواع گوناگونی داشته باشد. اما باید این مورد را بگوییم که صدای جیرجیر، علامت رایج خرابی بلبرینگ واترپمپ است؛ با این حال، بسیاری از بلبرینگ‌ها بدون ایجاد صدا خراب می‌شوند.

اغلب، خرابی یاتاقان واترپمپ با نشتی مایع خنک‌کننده از پایین یا پشت واترپمپ مورد بررسی قرار گرفته و مشکل شناسایی می شود. در این صورت، نوبت به یک واترپمپ  جدید یا بازسازی پمپ موجود می رسد.

بلبرینگ حاوی کاسه نمد به قطعه اجازه می دهد تا مایع خنک‌کننده را در داخل موتور بدون تراوش به اطراف یا از طریق یاتاقان نگه دارد. یاتاقان معمولاً روی محور پروانه واترپمپ فشار داده می شود تا محکم در جای خود بماند. بلبرینگ های مخصوص واتر پمپ که با تلرانس های دقیق ساخته شده، به گونه ای طراحی شده است که در سرعت های بسیار بالا برای مدت زمان طولانی بدون خرابی کار کند.

محیط کار برای یاتاقان پمپ خنک‌کننده بسیار سخت است. یاتاقان واترپمپ در معرض دمای بالا و تحت بار شدید و با سرعت های بالاتر از یاتاقان معمولی قرار دارد؛ به دلیل این شرایط کار بسیار سخت است که اکثر واترپمپ ها معمولاً قادر به بازسازی نیستند. بسیاری از تولیدکنندگان قادر به ضمانت اجزای داخلی واترپمپ  در برابر بازسازی و نصب خود نیستند.

نحوه عملکرد انواع بلبرینگ واتر پمپ

این نوع بلبرینگ ها در واترپمپ  خودرو استفاده می شوند. شفتی متناسب با حلقه داخلی تعبیه شده است و آن شفت از ابعاد عرض حلقه بیرونی بلندتر است. به سمت قطر بزرگتر شفت، قرقره محرک وصل شده است و پروانه به سمت قطر کوچک متصل است.

بلبرینگ های واتر پمپ، یاتاقان های دو ردیفه آب‌بندی شده با فاصله وسیع بین دو ردیف عناصر نورد هستند؛ یک نوع ساچمه‌ای که فقط از ساچمه تشکیل شده است و یک نوع ساچمه‎‌ای که از یک ساچمه و یک غلتک تشکیل شده است. محصولات استاندارد دارای یک کلید (شیار) در مرکز سطح بیرونی حلقه بیرونی برای گره خوردن هستند تا از جدا شدن یاتاقان واترپمپ  جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: عمر مفید واتر پمپ

مزایای بلبرینگ واتر پمپ

مقطع شفت های پلکانی حتی اگر نیروی زیادی از تسمه وارد شود به شفت آسیب نمی رساند. این نوع بلبرینگ ها دارای یک کاسه نمد بسیار موثر هستند که برای جلوگیری از نشت گریس و جلوگیری از ورود آب خنک‌کننده ای که از آب بندی مکانیکی به بیرون نشت می کند استفاده می شود. برخی‌ها از کاسه نمدهای سه لبه بسیار مهر و موم شده برای جلوگیری بیشتر از ورود آب خنک‌کننده استفاده می کنند.

گریس مورد استفاده در شرایط چرخش با سرعت بالا، دمای بالا و آب مختلط ماندگاری عالی دارد و مواد آب بندی استفاده شده سازگاری بسیار خوبی با آب خنک‌کننده دارد.

 مزایا و معایب بلبرینگ واترپمپ قدیم و جدید

قیمت و خرید انواع بلبرینگ واتر پمپ از اصفهان تخشا

شرکت اصفهان تخشا با سابقه ربع قرن فعالیت در بازار صنعتی کشور و عرضه واترپمپ و سایر قطعات یدکی ماشین سنگین، می تواند به شما در انتخاب و خرید بهترین بلبرینگ مناسب واتر پمپ کامیون و دستگاه صنعتی شما کمک کند. برای دریافت مشاوره خرید واترپمپ کامیون و قطعات لطفا با شماره زیر تماس حاصل نمایید.

  ۰۳۱۳۳۲۰۴۷۴۵ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری :
چقدر این مقاله رو دوست داشتید؟
5/5