کامیون چیست؟ - شرکت اصفهان تخشا

کامیون چیست؟

کامیون (به فرانسوی: Camion) (به انگلیسی: Truck یا Lorry)، یکی از وسایل نقلیه موتوری باری است که قسمت بارگیر آن به صورت پیوسته به کشنده متصل است. از کامیون بیش‌تر برای باربری کالا و مواد سنگین استفاده می‌شود و به‌عنوان ماشین آتش‌نشانی نیز از آن استفاده می‌شود. کامیون‌ها ظرفیت حمل ۶ تن بار یا بیش‌تر را دارند.

اما در تعریف تخصصی به وسیله نقلیه موتوری که برای حمل و نقل زمینی بارهای سنگین استفاده می‌شود، کامیون می‌گویند. کامیون‌ها دارای انواع مختلفی هستند که بسته به نوع اتصال بارکش, ظرفیت حجمی, ظرفیت وزنی بار در دسته بندی‌های متفاوت جای می‌گیرند. کمترین ظرفیت وزنی که کامیونت‌ها حمل می‌کنند 3 تن است و این مقدار برای کامیون‌ها 6 تن می‌باشد.

کامیون‌ها (trucks)‌ها و یا کشنده‌ها، جزو ماشین آلات سنگینی هستند که عمده کار آنها جابجایی و حمل بارهای سنگین می‌باشد. کامیون‌ها بر اساس قدرت، حجم میزان بار حمل شده، نوع چرخ، روش تخلیه و … تقسیم بندی می‌شوند.

تاریخچه کامیون در ایران

پیدایش کامیون با پیشرفت جوامع و نیازمندی به وسیله‌ای جهت بارهای بیشتر به وجود آمد. ماشین‌هایی که در شکل‌های مختلف و توان‌های گوناگون امروزه در حال فعالیت هستند.

کامیون وسیله‌ای جهت حمل‌ونقل از نوع موتوری است که امروزه نقش اساسی در زندگی، ایجاد می‌کند. باتوجه‌ به تفاوت‌هایی که در قدرت دارند، اما همه آن‌ها از دو قسمت تشکیل شده‌اند. قسمت کابین و قسمت بار خودرو. یدک‌کش کامیون وظیفه حمل بار را برعهده دارد. این یدک کش‌ها در فرهنگ انگلیسی آمریکایی به اسم تراکتور نیز شناخته می‌شوند. بسیاری از افراد آن‌ها را در دسته کامیون حساب می‌کنند.

در سایزهای کوچک‌تر این تفاوت مکانیکی بسیار با ماشین‌های سواری و شهری کم است. تکنولوژی بعد از دهه ۱۹۶۰، غوغایی به پا کرد که نمود آن در بخش ماشین‌های سنگین و بین‌شهری بود.

چه کسی اولین بار اقدام به تولید خودرو کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت طبق تحقیقات و متون تاریخی ارائه شده اولین بار کارل بنز اقدام به ساخت خودرو شخصی کرده است. در ضمن، باید بدانید تاریخچه خودروهای سنگین در ایران و جهان با تاریخچه خودروهای شخصی تفاوت زیادی دارد. کارل بنز، در سال ۱۸۸۶ اولین خودرو را که با نام Patent Motorwagen شناخته می‌‎شود، اختراع کرد. این خودرو سه چرخ و یک سیلندر داشته و از آن برای رفت ‎و‎آمد به مناطق مختلف در سطح شهر استفاده ‎‌شده است.

با گذشت زمان، انسان‌ها اقدام به تولید خودروهای مختلفی نظیر اتوبوس و کامیون کردند. اولین اتوبوس در سال ۱۸۹۳ با ۷۵.۰ اسب بخار و چهار چرخ تولید شده است. پس از آن شرکت‎های بزرگ خودروسازی به ساخت خودروهای مختلف پرداختند. از جمله این شرکت‎های معروف می‎توان به بنز، فورد و در دنیای امروز تسلا اشاره کرد. امروزه صنعت خودرو یکی از صنعت‎های پولساز و محبوب بین اقشار مختلف جامعه مخصوصا آقایان و جوانان است.

خودرو در چه سالی وارد کشورمان ایران شد؟

اگر نگاهی به تاریخچه کشورمان داشته باشید احتمالا می‌دانید که در ایام گذشته اجداد ما، از کالسکه برای رفت ‎و‎آمد بین شهرهای مختلف استفاده می‌کردند. در ضمن، معمولا قشر پولدار جامعه توانایی استفاده از کالسکه را داشته‌‎اند، تا در نهایت در سال ۱۲۷۹ مظفرالدین شاه قاجار که اولین بار راهی فرنگ یا کشورهای خارجه شد.

با اتومبیل آشنا شده و آن را با خود به ایران آورد. اولین خودرو وارد شده به ایران جز خودروهای ساخت شرکت فورد بوده است. این خودرو، بین عوام مردم با نام کالسکه دودی شناخته شد. البته برخی از افراد جامعه آن را با نام ارابه شیطان هم صدا می‌کردند.

بزرگترین شرکت خودرو سازی در ایران چه شرکتی است؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت در حال حاضر شرکت ایران خودرو که در سال ‍۱۳۴۳ فعالیت خود را آغاز کرد، به عنوان بهترین، بزرگ‎ترین و محبوب‎ترین شرکت خودروساز در ایران شناخته می‌شود. این شرکت کار خود را با تولید خودروهایی نظیر ال‎پی که بدنه آنها از آلمان وارد ایران می‎شده، آغاز کرده است.

البته، خودرو پیکان هم تولید این شرکت است که پس از مدت ۴۰ سال تولید نهایت در سال ۱۳۸۴ تولید آن متوقف شد. این خودرو جز محبوب‎ترین و پرطرفداران خودروهای تولید داخل کشور بوده است.

معرفی انواع کامیون در ایران

کارایی کامیون‌ها در حمل و نقل، باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش در سرعت حمل و نقل می‌شوند. دسته بندی متنوعی با توجه به کاربرد انواع کامیون‌ها وجود دارد. برخی از کامیون‌ها در چند دسته بندی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال کامیونت مسقف یکی از انواع کامیون‌هایی که که در 2 دسته کامیونت یا خاور و کامیون مسقف وجود دارد.

انواع کامیون‌ها برای حمل و نقل در جاده‌ها در حال حرکت‌اند. برای جلوگیری از فاجعه حمل بارهای متفاوت در حمل و نقل، مقاله‌ی آشنایی با انواع کامیون در ایران را چک کنید.

۱_ خاور یا کامیونت کوچک ترین نوع کامیونت

از انواع کامیون، ماشین‌های باری هستند که دارای بارهایی با وزن ۳ تن تا حداکثر ۶ تن را حمل می‌کنند. خاورها دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آنها می‌توان به انواع کامیونت، هیوندا، ۹۱۱، مسقف و روباز اشاره کرد.

کامیونت - اصفهان تخشا

۲_ کامیون تک

کامیون‌هایی در قسمت انتهایی دارای یک محور هستند را اصطلاحاً کامیون تک می‌نامند. که این نوع کامیون توانایی حمل بار تا ظرفیت ۱۰ تن را دارد. برای آشنایی بیشتر مقاله کامیون تک چیست؟ را مطالعه کنید.

۳_ کامیون جفت

کامیون‌هایی که در قسمت عقب خود دارای دو محور هستند را  اصطلاحا کامیون جفت می‌نامند. کامیون جفت محور می‌توانند تا ظرفیت  ۱۵ تن بار را حمل کنند و طول فضای باری کامیون جفت معمولا در حدود ۷ متر می‌باشد.

کامیون جفت  - اصفهان تخشا

تا چه حد درباره کامیون تک و جفت می‌دانید؟ برخی تفاوت میان این دو کاموین رو نمی‌دانند، از همین رو برای جابجایی و حمل بار سبک و سنگین خود دچار مشکل می‌شوند. عدم شناخت کافی از تفاوت‌های موجود در این دو کامیون خسارت جبران ناپذیری را به همراه دارد. در صورتی که در مقایسه کامیون تک و جفت مشکل دارید، مقاله تفاوت کامیون تک و جفت را بخوانید.

۴_ کامیون تریلی

تریلی به ماشین‌های سنگینی که انواع بارکش را حمل می‌کنند، گفته می‌شود. به قسمت کشنده این نوع ماشین‌ها کَلِه‌گی و یا اسب هم گفته می‌شود.

کامیون-تریلی

برخی از بارهای سنگین و حجیم به دلیل عدم تناسب شکلی و ساختار نامنظم به مدل خاصی از کامیون دارند.برای حمل بارهای نامنظم استفاده از تریلی کمرشکن یک گزینه غیر قبل انکار است. برای آشنایی با کمرشکن کلیک کنید: تریلی کمرشکن چیست؟

۵_ کامیون خاور روباز

به کامیونت‌ها کامیون‌هایی که حداکثر ارتفاع دیواره مقاوم اتاق بار آن از کف اتاق ۱٫۵ متر باشد، اتاقدار می‌گویند. نام دیگر خاور روباز، خاور اتاق دار است. 

۶_ کامیون لبه‌دار

به خاور، کامیون و تریلی که حداکثر ارتفاع دیواره مقاوم اتاق بار آن از کف اتاق ۸۰ سانتیمتر باشد و دیواره کناری قابلیت باز و بسته شدن داشته باشد را خاور بغل بازشو، کامیون بغل بازشو یا تریلی بغل بازشو یا بغلدار هم می‌گویند .

۷_ کامیون تیغه‌دار

این نوع بارکش معمولا برای حمل کانتینر‌ها ۲۰ فوت و ۴۰ فوت به کار گرفته می‌شوند. برای حمل بارهای معمولی نمی‌توان از آنها استفاده کرد. کامیون تیغه دار یکی انواع کامیون در ایران است.

کامیون-تیغه-دار

۸_ کامیون کفی

به خاور، کامیون و تریلی که قسمت بارکش آن دیواره نداشته باشد کفی گفته می‌شوند. خاور کفی و کامیون تک کفی و کامیون جفت کفی خیلی به ندرت پیدا می‌شود و اکثر ماشین‌های کفی تریلی هستند.

کامیون-کفی

۹_ کامیون مسقف

خاور و کامیونی که قسمت بار آن به صورت محفظه سرپوشیده ساخته شده‌است را مسقف می‌گویند. مزیت این نوع ماشین محفوظ بودن بار است. 

کامیون-مسقف

۱۰_ کامیون یخچال‌دار

امروزه در شهرها ماشین‌های یخچالدار، اعم از نیسان یخچال‌دار تا کامیون‌های یخچالدار دیده می‌شوند . از ماشین‌های کامیون یخچالی برای حمل مواد غذایی مانند گوشت و لبنیات و … استفاده می‌شود.

کامیون-یخچال-دار

۱۱_ کامیون تانکردار

خاور (کامیونت) ,کامیون و تریلی‌هایی که قسمت بار آن، به صورت مخزن بسته و برای حمل انواع مایعات ساخته شده‌ است را ماشین‌های تانکری می‌نامند. 

کامیون-تانکردار

۱۲_ کامیون میکسر

کامیون‌هایی که قسمت بار آن به صورت مخزن بسته و دارای دستگاه مخلوط کن باشد را کامیون میکسر می‌نامند. 

کامیون-میکسر

۱۳_ کامیون کمپرسی

خاور (کامیونت), کامیون و تریلی‌هایی که قسمت حمل بار برای آنها به وسیله دستگاه کمپرس تخلیه می‌شوند را کمپرسی می‌گویند. 

کامیون-کمپرسی

۱۴_ کامیون ترانزیت

تریلی‌های مسقف را اصطلاحا تریلی ترانزیت یا همان تریلی چادری می‌نامند. نام ترانزیت به این دلیل است که از این نوع ماشین برای بارهای گمرکی و صادراتی استفاده می‌شود.

کامیون-ترانزیت

۱۵_ کامیون بوژی

هزار چرخ یا بوژی یا ارابه واگن نوعی تریلر دارای محورهای متناسب با میزان بار است و برای حمل بارهای بسیار سنگین به منظور کاهش فشار بار بر روی جاده، راه آهن و همچنین وسایل نقلیه بکار می‌رود. این کامیون‌ها را در دسته بندی قوی ترین کامیون‌های دنیا قرار می‌گیرند. برای آشنایی با قوی ترین و بزرگترین کامیون دنیا کلیک کنید.

کامیون-بوژی

خرید و قطعات انواع کامیون از شرکت اصفهان تخشا

شرکت اصفهان تخشا یکی از تولیدکنندگان برتر در زمینه ساخت قطعات یدکی ماشین سنگین است. شما می‌توانید واتر پمپ‌ های کامیون این شرکت را با بهترین کیفیت ساخت و متریال خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید.

شما می‌توانید برای خرید قطعات انواع کامیون از شرکت اصفهان تخشا به وبسایت این شرکت مراجعه کنید و در میان انواع قطعات تولیدی این شرکت؛ محصول مورد نیاز خود را خریداری کنید. برای دریافت مشاوره رایگان برای خرید قطعات ماشین سنگین اصفهان تخشا از طریق شماره  03133204745 با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

کامیون چه نوع وسیله نقلیه‌ای است ؟

در واقع می توان گفت که کامیون، یکی از وسایل نقلیه موتوری باری است که قسمت بارگیر آن به صورت پیوسته به کشنده متصل است. از کامیون بیش‌تر برای ترابری کالا و مواد سنگین استفاده می‌شود و به‌عنوان ماشین آتش‌نشانی نیز از آن استفاده می‌شود. کامیون‌ها ظرفیت حمل ۶ تن بار یا بیش‌تر را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری :
چقدر این مقاله رو دوست داشتید؟
5/5