کامیون کشنده - اصفهان تخشا

آشنایی کامل با کامیون کشنده

کامیون کشنده، یک کابین با موتوری بزرگ و چند محوره برای کشیدن انواع تریلر‌ها است. از انواع کامیون کشنده می‌توان به کامیون کشنده باری، مسافربری، کشنده چند محوره و موارد دیگر اشاره کرد. کامیون کشنده در ایران، اغلب با نام تریلر شناخته می‌شود.

از انواع کامیون کشنده در ایران می‌توان به تریلر کشنده با 2 محور، 3 محور با سیستم ترمز ABS و EBS اشاره کرد. در ادامه با اصفهان تخشا برای شناخت بهتر کامیون کشنده همراه باشید.

کامیون کشنده چیست؟

کشنده یا کامیون کشنده، خودرو موتوری سنگین کششی می‌باشد که، قدرت محرک لازم برای یک بار یدک و یا تریلی را فراهم می‌کند. کشنده به انگلیسی Tractor یا Tractor Truck گفته می‌شود. این واحدها به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند:

  1. دسته بسیار سنگین به طور معمول دارای قدرت فعالیت خارج از جاده غالباً ۶ در ۶، نظامی و تجاری است.
  2. دسته سنگین و متوسط برای وظایف نظامی و تجاری با درایو چرخ عقب که برای یدک کشیدن تریلی ها استفاده می‌شود.

برخی از اسم‌های کاربردی در صنعت کامیون ایران به دلیل رعایت نکردن برخی از نکات دچار مشکل شده است. برخی از افراد تریلر و کشنده و تریلی را یک نام تصور می‌کنند. از همین رو برای آشنایی بیشتر، مقاله تریلی چیست را مطالعه کنید.

انواع کامیون کشنده

معروفترین انواع کشنده در ایران عبارتند از بنز، ولوو، اسکانیا. در جدول زیر کشنده‌های مختلف و قدرت موتور آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

نام کشندهقدرت پیشراه (اسب بخار)
کشنده R450450
کشنده اسکانیا G410410
کشنده اسکانیا G460460
کشنده کاوه KT420 دو محور420
کشنده فوتون Auman430
کشنده فاو دو محور کابین جدید420
کشنده فاو سه محور کابین جدید420
کشنده فاو سه محور کابین قبلی420
ولوو FM- 460 دو محور 2*4460
کشنده البرز T480 دو محور480
ولوو FH-500 دو محور500
ولوو FH460 سه محور460
کشنده C&C اتومات 480480
کشنده ایویکو استرالیس 500500
کشنده DAF XF یورو 6510
کشنده  DAF XF-105460
مرسدس بنز آکسور 1843430

تفاوت بین کامیون و کشنده

اگر زبان فارسی و زبانی که مردم بیشتر استفاده می‌کنند را در نظر بگیریم، تریلی به معنای قسمت جلویی تریلر است که اتاق بار یا تریلر را می‌کشد.

در این صورت خودرو دو تکه است و قسمتی که خودرو را می‌کشد کشنده است، اما در اصطلاح فارسی خودروهایی مانند خاور، ایسوزو، کامیون تک و دو محور (جفت محور) گفته می‌شوند و وزن کمتری دارند و خودرو دو تکه نیست و یک تکه است. البته در زبان انگلیسی اغلب از Tractor (کشنده) و Truck (کامیون) استفاده می‌شود؛ یعنی به قسمت جلویی که می‌کشد Truck (کامیون) می‌گویند. برای درک این موضوع بیشتر بخوانید: فرق کامیون و تریلی

 اتصال و جداسازی کشنده از تریلی

برای اتصال کشنده به تریلی باید از قرار داشتن دنده پنج در زیر چرخ‌های تریلی اطمینان حاصل نماییم به طوری که دنده پنج از دو طرف زیر چرخ را پر کرده باشند. چرخ پنجم یا همان ریش تریلی که از لوازم یدکی کامیون بنز به شمار می‌رود مهم ترین بخش از اتصالات کشنده است.

با احتیاط و با کمک آینه‌ها آرام آرام کشنده را به طرف تریلی هدایت می‌کنیم و حواسمان باشد که محور دیفرانسیل کاملا با عرض تریلی میزان باشد و با در نظر گرفتن این شاخص با حرکت دنده عقب به آهستگی تریلی را با ابتدای سینی تریلی مماس می‌کنیم.

باید دقت داشته باشیم که، صفحه ریش با صفحه تریلی نه بالاتر و نه پایین‌تر ( یعنی فیکس ) باشد. پس برای اطمینان حاصل کردن باید از کشنده پیاده شویم واز نزدیک کنترل نماییم تا خطایی از ما سر نزند. چون کمی عجله و بی‌دقتی باعث افتادن تریلی از جک یا برخورد کابین کشنده با تریلی می‌شود و اگر تریلی بار داشته باشد خطای بیشتری در انتظار است.

برای بارگیری بارهای سبک و سنگین خود تا چه میزان از تفاوت کامیون تک و جفت اطلاعات دارید؟ برای درک بهتر، فرق کامیون تک و جفت را مطالعه کنید.

اقدامات راننده برای کامیون کشنده

شما به عنوان یک راننده کامیون کشنده باید احتیاط کنید. راننده باید از قفل شدن ریش با میل تریلی اطمینان حاصل کرده، ضامن ریش باید در جای خود قرار داشته باشد و راننده باید از نزدیک از قفل شدن ریش اطمینان حاصل نماید.

جداسازی تریلی کله کردن تریلی را در جای مناسبی متوقف می‌کنیم، باید حواسمان باشد که تریلی را برای زمان طولانی زیر سیم‌های برق فشارقوی پارک نکنیم خصوصا با بار، پس از انتخاب محل مناسب دنده پنج را در جلو و عقب چرخ تریلی قرار می‌دهیم البته بهتر است حداقل یک محور را کاملا با دنده پنج پر کنیم.

در تریلی‌های جدید، خود تریلی، ترمز دستی مجزا دارد. در صورت داشتن ترمز دستی تریلی برای احتیاط از دنده پنج هم استفاده نماید. کمی تریلی را در محل شیب دار قرار دهید یعنی، بهتر است عقب تریلی در شیب قرار بگیرد. چون وزن بار بر روی محور تریلی افتاده و برجک‌ها فشار نمی‌آید.

از محکم بودن زمین اطمینان حاصل نمایید و از یک تراوس یا دو تکه چوب صاف برای زیر جک تریلی استفاده نمایید. پس از پایین آوردن جک‌ها ضامن ریش را به آهستگی بکشید و کف گردهای ترمز و کابل برق و کابل ABS را جدا کنید و به آهستگی به جلو حرکت کنید.

پس از جدا شدن ریش از میل تریلی آرام آرام حرکت کنید و قبل از اینکه کامل از تریلی دور شوید از استقامت جک‌های تریلی اطمینان حاصل نمایید. در صورت داشتن تریلی به ترمز پارکینگ آن را حتما فعال کنید. کیفیت لوازم یدکی کامیون بنز در تهیه ریش برای کشنده‌ها بسیار مهم و حیاتی است.

کامیون های کشنده‌ پر قدرت برای حمل خودرو

حمل خودرو‌های سواری که در بین شهر‌ها انجام می‌شود، یکی از سبک‌ترین کار‌ها برای کشنده‌های پر قدرت امروزی است؛ چرا که با فرض بار داشتن 8 خودرو در دو طبقه تریلر، نهایتا وزن بار به حدود 10 تا 12 تن می‌رسد که، برابر با بار یک کامیون دو محور یا اصطلاحا کامیون جفت محور می‌شود.

اما در این بین بسیاری از مالکان برای کاستن از فشار روی خودرو و کاهش استهلاک آن، کشنده‌های پر قدرت خود را برای این کار انتخاب می‌کنند. این در حالی است که، می‌توان با این کشنده‌ها در مسیرهای طولانی تر و با کرایه بسیار بیشتر تردد کرد و همچنین از کشنده‌های ضعیف تر و ارزانتر برای این نوع کاربری بهره گرفت. آیا می‌دانید کم استهلاک ترین کشنده در ایران چه نام دارد؟

دیدن یک کشنده 480 اسبی ولوو FH و حمل خودرو روی آن امروزه چندان عجیب نیست و این در حالی است که کشنده‌های ارزان تر و ضعیف‌ تر نیز این کار را با همان کیفیت می‌توانند انجام دهند.

خرید و قطعات انواع کامیون از شرکت اصفهان تخشا

شرکت اصفهان تخشا یکی از تولیدکنندگان برتر در زمینه ساخت قطعات یدکی ماشین سنگین است. شما می‌توانید واترپمپ‌های کامیون، قطعات کامیون بنز و محصولات دیگر این شرکت را با بهترین کیفیت ساخت و متریال خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید.

شما می‌توانید برای خرید قطعات انواع کامیون از شرکت اصفهان تخشا به وبسایت این شرکت مراجعه کنید و در میان انواع قطعات تولیدی این شرکت؛ محصول مورد نیاز خود را خریداری کنید. برای دریافت مشاوره رایگان برای خرید قطعات ماشین سنگین اصفهان تخشا از طریق شماره  ۰۳۱۳۳۲۰۴۷۴۵ با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

معیار اسم انواع کامیون چیست و چه فاکتورهایی دارد؟

برای انتخاب نام مناسب و دسته‌بندی وسایل نقلیه سنگین باید فاکتورهای متعددی نظیر قدرت، نوع چرخ، حجم میزان بار قابل حمل، روش‌‍‌های تخلیه بار را در نظر گرفت و بعد نام‌گذاری را انجام داد.

در ایران بیشترین استفاده در صنعت حمل و نقل از کدام نوع کامیون است؟

در ایران از همه نوع کامیون و کامیونت در صنعت حمل و نقل استفاده می‌شود که شاید معروف‌ترین برندهایی کامیون در ایران عبارتند از مک، مایلر، اسکانیا، ایویکو و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری :
چقدر این مقاله رو دوست داشتید؟
5/5